Love the nature, save the future!

Alle details vinden over dit bijzondere Comeniusproject, surf snel naar: www.lovethenature.yolasite.com.

donderdag 26 april 2012

GR dag 5: klaar voor de Greek Night

Helaas is het vandaag al weer de laatste volledige dag. De terugreis wordt namelijk verdeeld in twee fases: eerst terug naar Athene (en daar een bijzondere avond) en zaterdag terug naar huis. De meisjes zijn de deelnemers wat Nederlands aan het bijbrengen en de juffen hebben weer intens genoten.

Kort verslag van de meisjes:

Gister gingen we 's avonds naar Amaliada en toen hebben we een vriendin van Christianna "Ich habe durchfall" leren zeggen en dat zei ze tegen iedereen die voorbij kwam dat kind is echt knetter gek!! Vandaag aan Enes "verekte mongool", leren zeggen en "verrekte koekwous, pannenkoek, houdoe en scheveningen" (wat hij niet kan zeggen).

Onze prinsessen in het kasteel.

Het verslag van de juffen:

Hallo allemaal! Net terug van van een tour door de regio.
Na een wederom traag op gang komend ontbijt ( we waren om 7.30 uur beneden) op weg naar de bus, waar we om 9.00 uur arriveerden. De eerste bezienswaardigheid was een middeleeuws kasteel,in drie(!) jaar tijd gebouwd door de Frankische kruisvaarder: Geoffrey of Villehardouin, rond 1220 n. Chr. , Chlemoutsi Castle.
 Prachtig gelegen op een heuvel, met uitzicht op de Ionische zee. Het kasteel wordt opgeknapt, is dus nu voornamelijk een ruine. Niet veroorzaakt door weer, wind en aardbevingen, maar voor het grootste gedeelte gesloopt door de Grieken zelf. Zij gebruikten de stenen en andere materialen om hun eigen huizen te bouwen! Het was ( is) een arme streek.

Prachtig uitzicht op zee.
 Tijd voor een bakje koffie bij een idyllisch haventje. De koffie en de jus d’orange voor de leerlingen werd aangeboden door de plaatsvervangende (loco)havenmeester, waarvoor onze dank! Na de koffie zijn we naar het oude Ilida gegaan. Hier bezochten we een archeologisch museum met vele oude gebruiksvoorwerpen: van oorbellen tot amfora’s . Een stukje verderop lag het Amfittheater, waar we een groepsfoto genomen hebben.
Weer in de bus op weg naar de Pineios dam. Volgens het boekje een van de grootste dammen in Europa. Het water uit het stuwmeer wordt gebruikt voor irrigatie. In de omgeving van Amaliada worden heel veel watermeloenen geteeld. Op de plaats waar het meer ligt, waren vroeger dorpen en bij laag water zijn de daken van de huizen blijkbaar te zien.Tijd voor de Griekse lunch: salade, brood, feta, gegrilde worstjes, spinazie in bladerdeeg, enorme gegrilde karbonades, frites en als toetje stukjes appel met kaneel en honing. Dit keer niet de Sirtaki gedanst, die wordt bewaard voor vanavond, denk ik. Even uitbuiken in het zonnetje op een stoeltje langs het voetbalveld waar de jongens een potje speelden.
De Nederlands – Turkse betrekkingen zijn hier ook prima, aangezien Mustafa ( onze Turkse collega) de enige is die ook rookt. Bovendien zijn Lotte en Noah nogal close met Ennis ( een Turkse student). Hij heeft al heel wat Nederlandse woorden en zinnetjes geleerd! Aangezien het toch later is geworden dan verwacht, is het bezoek aan de Melon farm geskipt! Vonden we niet zo heel erg, omdat de meloenen in de kas gekweekt worden en bij deze temperatuur…………….We hebben dus nu tijd om bij te komen en ons voor te bereiden op de GREEK NIGHT!

Oh what a night…… Om 20.30 uur zijn we vanuit het hotel richting feestzaal gelopen. Via donkere steegjes naar het station,over het spoor. Er rijdt sinds 2 jaar geen trein meer in deze streek. Er werd te weinig gebruik van gemaakt. De mensen die geen auto hebben verplaatsen zich voornamelijk per bus over langere afstanden. Fietsen is hier een vies woord en we hebben in al die dagen maar 4 fietsers gesignaleerd! Lotte en Noah stonden ons al op te wachten en de andere gasten: leerlingen, docenten met partners, druppelden langzaam binnen. Er werd niet gewacht met eten tot iedereen er was. De bekende gerechten verschenen op tafel. Ik zal ze niet weer opnoemen. Als toetje kregen we cake en stukjes appel met kaneel en honing.
 De feestruimte was erg gehorig.De Griekse meiden schopten hun hooggehakte schoentjes uit en startten de Sirtaki. De eerste van diverse vele Griekse volksdansen. Met veel geklap en gestamp volgde de ene dans na de andere. En wij maar wachten tot de borden stukgegooid zouden worden….. Dit is sinds een jaar of 10 verboden in Griekenland: te gevaarlijk! Dus nu gooien ze met (witte) servetten:ook leuk!!! Er is niet alleen maar Grieks gedanst, de macarena, twist, rock en roll gingen tussen de Sirtaki door.
 Een aardige Griekse collega heeft ons tegen 1 uur naar het hotel gebracht. Ook de Baltische staten hadden door dat het nog lang niet afgelopen was, De volgende ochtend hoorden we dat de rest om 2 uur het pand verlaten had en de kroeg heeft opgezocht, zodat ze rond een uur of 4 in hun bed lagen!
We hopen het zonnetje vanuit hier mee te kunnen nemen, iedereen een hele fijn meivakantie toegewenst!

Monique Coppelmans zei

Alvast een goede terugreis gewenst en daarna een fijne vakantie, waarin jullie lekker na kunnen genieten van jullie ervaringen.

Deze reactie is verwijderd door de auteur.