Love the nature, save the future!

Alle details vinden over dit bijzondere Comeniusproject, surf snel naar: www.lovethenature.yolasite.com.

maandag 15 april 2013

RO-dag 1: 15 april 2013 - De reis naar het armste deel van Roemenië

De zevende Comenius-conferentie is al weer aangebroken. Deze conferentie vindt plaats in Roemenië. Er gaat een mooi programma volgen, inclusief grotten en vampieren. Dat wordt spannend.

Onze school (en ons land) wordt vertegenwoordigd door:

  1. Mijnheer Ton Janssen
  2. Mevrouw Anneke Hilhirt
  3. Leerling Tim van Beek
  4. Leerling Aron Borsje
Omdat de reis van Boekarest naar de school erg lang duurt, is ons team al op zaterdag vertrokken naar Roemenië. Daar volgt nog een laatste ontbijt in de "moderne" wereld. 
Ontbijt in Boekarest
Mevrouw Anca Coatu heeft voor gemeenschappelijk vervoer voor alle delegaties gezorgd, omdat het dorp Puiesti (de plaats waar de school staat) nagenoeg onbereikbaar is (alleen met een trein die ongeveer 20 km per uur rijdt). Puiesti ligt ongeveer 260 km van Boekarest in de meest verlaten en armoedigste streek van heel Roemenië. De armoede is zo groot in de families van de leerlingen die hier op school zitten, dat het niet verantwoord is om onze leerlingen in gastgezinnen te laten slapen. Ze zijn door mevrouw Anca Coatu in een soort internaat, ondergebracht. De docenten slapen in een hotel.
Nagenoeg nieuwe school in een zeer arme streek
Mijnheer Janssen doet verslag:
Bij de entree van de school worden we ontvangen door de leerlingen: we krijgen volgens brood en zout. Dat is eens wat anders dan we gewend zijn.
Traditie: brood en zout bij de ontvangst
Vervolgens wordt de conferentie geopend door de jongste kinderen van de school in traditionele kleding. Zij voeren een traditionele dans uit.
Openingsdans
Na de openingsdans presenteren we als eerste onszelf en vervolgens geven Aron en Tim keurig  in het Engels aan waarom dit project zo belangrijk is. Anneke en ik zijn trots op deze 2 nozems. Ze doen het fantastisch en serieus.
Presentatie door Tim en Aron (mevrouw Hilhorst staat rechts)
Als alle scholen zich hebben gepresenteerd gaan de leerlingen aan de slag met het maken van een poster. Aron en Tim maken een poster over Nederlandse natuur. Met name over vogels. Vogels voelen zich thuis in Nederland vanwege de natte voeten die ze nodig hebben.
Poster maken
Op weg naar het hotel zien we ongelooflijk dingen. Roemenië is nog niet helemaal in het nieuwe millennium geland. Dit geloofd mijn opa zelfs niet, paard en wagen is heel normaal.
Normaal plaatje in Roemenië: paard en wagen
Veel wegen zijn vaak nog zandpaden.
Het plaatsje waar de school staat was vroeger een joodse  gemeenschap. In de oorlog zijn de joodse mensen allemaal omgekomen. Dit maakt veel indruk.
Zomaar een schuur, een van de vele in de omgeving.
Overal zijn zwerfhonden.
Deze honden kunnen je nachtrust aardig verstoren.

Tot zover het verslag van mijnheer Ton Janssen. Hartelijk groet aan iedereen in Nederland ook namens mevrouw Hilhorst en Tim en Aron. Hopelijk volgt er snel meer.

vrijdag 16 november 2012

FR-dag 6: vrijdag 16 november 2012 - sport verbroedert


Sommige Comeniusleden vertrekken al aan het eind van de middag (Spanje) of vannacht. Maar onze delegatie is zo slim geweest om zoals gebruikelijk pas morgen te vertrekken. Helaas gaat de vlucht pas 's avonds, dus zullen ze nog een hele dag extra in Frankrijk moeten blijven .... wat een pech .....

Het verslag van de juffrouwen:

Na een heerlijk en gezellig diner van gisteren avond met echte culinaire franse hoogstandjes, vandaag weer vroeg uit de veren. Bij aankomst op school eerst een bijeenkomst gehad over het Comenius project.




 Op de school van Ondes is het ieder jaar in november traditie om een hardloopwedstrijd te houden voor de leerlingen. Zie het als een soort van sportdag. Een ronde van drie km werd er gelopen, jongens en meisjes apart. 

Mevr. Kim Haast sloot aan bij de mannen (voor de extra uitdaging) samen met nog andere Franse docenten en Comeniusleden. Mevrouw Haast is als derde docent van de vijf gefinished niet slecht dus ;).



De meiden hadden daarvoor al de drie kilometers gelopen wat ze erg zwaar vonden zo vroeg op de morgen.




Na de hardloopwedstrijd had Mevrouw Suzi Kerremans de eer om deze Franse jongemannen een medaille uit te reiken... (die mevrouw Kerremans heeft het goed bekeken).





Om hierna nog een gezellige les zumba te doen! wat hebben we met de meiden gelachen!! De franse jongens waren nogal fanatiek! ;)

Hierna zijn de meiden met de andere leerlingen gaan lunchen en hebben wij met de leden van het Comenius project afscheid genomen. 
Dit zullen de mevrouw Kerremans en mevrouw Haast wel gaan missen volgende week als ze weer met hun boterhamzakje in de docentenkamer zitten. Misschien kunnen ze voor ons ook zo'n lekkere lunch bereiden zodat we een beetje weten hoe het smaakt.
Tenslotte hebben we afspraken voor de conferentie in Roemenië gemaakt voor de bijeenkomst in april 2012! We hebben het heel erg naar ons zin gehad met deze fijne mensen en in de omgeving van Toulouse! Het was vooral voor de meiden een enorme ervaring die ze niet snel meer zullen vergeten!!

Morgen onze laatste dag samen met de meiden die we optimaal gaan benutten aan shoppen en gezellig samenzijn!!


Een speciale groet namens alle Comeniusleden voor al onze collega's! Een paar in het bijzonder: Andre, Cor, Jenny, Herma, Danielle, Hans, Eric, Noud, Theunis en Thea. Jullie namen werden regelmatig genoemd:-). 

Heel veel groeten van mevrouw Suzi Kerremans en mevrouw Haast.

donderdag 15 november 2012

FR-dag 5: donderdag 15 november 2012 - water, gras en een kathedraal

Hierbij weer het verslag van een mooie en interessante dag. Aan de foto's te zien zijn onze leerlingen aan het integreren.
Integreren moet je leren.
Als ze straks nog maar kunnen wennen aan het saaie Nederland ... Eerst even twee foto's van de school:




Het verslag van Mevrouw Haast en Mevrouw Kerremans:

Vandaag weer vroeg uit ons knusse twijfelaar bed om met de leerlingen op pad te gaan naar het stadje Albi. In de ochtend naar Agricultural high school en daar een conferentie bijgewoond over water management. De oude directeur van de school in Ondes (Gerard Parisot) is daar nu directeur dus voor de een flink aantal Comeniusleden was het weerzien erg leuk!

Op school werken de leerlingen aan het project watermanagement. Ze hebben een systeem bedacht dat oud vuil water van individuele bedrijven zoals van een boerderij of wijngaard gefilterd kan worden en dit water veel schoner het riool in kan. Hierbij kan ook een hoop energie gemaakt worden. 


Mooi systeem maar soms was het voor de leerlingen wat moeilijk te begrijpen (Engels met zeer erg Frans accent).

Daarna richting naar de door leerling gemaakte golfbaan. Hier verbouwen ze verschillende soorten gras. Een keer per jaar komen experts kijken welk gras het beste is voor een golfbaan en zoeken dit dan uit. 

We mochten zelf ook nog een balletje slaan!

De leerlingen waren tussendoor aan het genieten van het prachtige weer. Vanuit de golfbaan naar een fantastische lunch op school! zeer goed verzorgd en ofcourse voor de teachers een fles rode wijn erbij ;). Daarna met de bus verder naar de stad Albi. Eerst hebben we de kathedraal van Albi bezocht, prachtig!



In de kathedraal ligt een prachtig plafond helemaal intact nog van de 16 de eeuw



Vanuit de kathedraal nog wat steegjes bekeken. Dit steegje is nog vanuit de middeleeuwen!



De leerlingen konden hierna nog even wat rondkijken in Albi. Wij hebben ondertussen lekker op het terras wat gedronken... het was weer een mooie dag! 

Vanavond gaan de meiden op school eten ( chantal smst net dat ze friet met hamburger hadden dus ze zijn inmens blij vergeleken.bij gisteren toen.ze de locale specialiteit kregen; eend) en daarna wordt er een filmavond gehouden. Wij gaan met de docenten zo eten en vanavond de lokale feestavond beleven, nieuwe wijn wordt geïntroduceerd dus Toulouse is volop in feest vanavond! 

Morgen laatste Comeniusdag .... heel veel groeten aan iedereen.

Mevr. Kim Haast en mevr. Suzi Kerremans




woensdag 14 november 2012

FR-dag 4: woensdag 14 november 2012 - dagje Toulouse

Het is blijkbaar een hele drukke dag geweest. Alles gaat goed. Het verslag gaat nog komen, maar kan nog even duren. Het is nu 22.30. Dus op de details moeten we nog even wachten.

Het verslag van mevr. Haast en mevr. Kerremans:

Vandaag wat later kunnen opstarten omdat we begonnen in Toulouse-stad. Met de docenten en leerlingen verzameld bij het Capitole. Daar werd de groep in tweeën verdeeld en startte de sight-seeing-tour of Toulouse! Oftewel le pink city, vanwege de kleur bakstenen.

 Toulouse is de grootste stad van het mediterrane gebied met ongeveer 450 000 inwoners en met omgeving erbij 780 000! Toulouse wordt gekenmerkt door de kleuren zwart en rood. we hebben het prachtige Toulouse leren kennen met een heerlijke temperatuur van een graadje of 19, strak blauwe hemel en volop zon! Het is een populaire studentenstad waar veel buiten geleefd wordt door het aangename klimaat. Na een korte uitleg te hebben gehad in het Capitol over het gebouw, enkele vormen van kunst en hoe de verkiezingen vroeger verliepen. 

Toen zijn we verder gelopen richting de Cathedral, prachtige trouwlocatie, overigens in het Capitole. Iedereen trouwt hier omdat het er zo romantisch is. Dus voor de collega's: mocht je nog willen trouwen, Toulouse is een aanrader !





Vanuit het Capitole door naar de Cathedral. We liepen langs het Capitole-plein waar de wekelijkse markt bezig was, erg leuk! Bij de Cathedral uitleg gehad over bouwstijl en bouwjaar etc.

Vanuit de Cathedral weer richting St. Sernin Jacobin (ook een kerk maar veel soberder gebouwd). Kerk is ook al 900 jaar oud! Tuin van de monniken gezien en ze zijn een hoop aan het restaureren.
Lunch in grote school Lycee Pierre Fermat.


In de middag naar Bazacle geweest. Dit is een groot filtersysteem om de rivier van Toulouse te zuiveren van alle soorten afval. Denk hierbij aan plastic, bomen, fietsen of auto's. 
Het mooiste aan het systeem is dat de vissen uit de rivier worden opgevangen en met een liftje omhoog gaan. Vanuit de lift zwemmen ze een bassin in om vervolgens levend aan de andere kant van het filtersysteem terug in de rivier te komen. Helaas geen vis gezien maar wel een film waarop te zien was hoe dit systeem werkt.

De leerlingen zijn hierna weer met docenten terug gegaan naar school en gastgezinnen. Morgen gaan we de de stad Albi bekijken! Heel veel liefs en groetjes vanuit het zonnige Toulouse!

dinsdag 13 november 2012

FR-dag 3: dinsdag 13 november 2012 - wijn en truffels.


Het is alweer de 2e dag van de conferentie. Het is een hele drukke dag geweest. Mevr. Haast en Mevr. Kerremans moeten al om zes uur 's morgens op om op tijd op de school te zijn. Ze kunnen er nog niet goed aan wennen. De schooldagen in Frankrijk zijn erg lang. Pas na zeven uur waren de juffrouwen weer terug in het hotel, nu moeten ze nog gaan eten.
Meneer Theuws had een cadeau meegegeven voor Mevr. Jolanta Aksamatauskiene (de coordinator van Litouwen). Ze was zo ontroerd dat ze ervan moest huilen.

Hier volgt het verslag van mevrouw Kerremans en mevrouw Haast:

Vanochtend op school verzameld, vanuit daar met de bus, naar de wijngaarde in Chambert Castle. 


Hier kregen we uitleg over de manier van werken en het maken van de,wijn. de druiven komen in de grote ijzeren tanks. Twee tot drie weken later proeven ze via een tapje de smaak, soms mengen ze sommige tanks met elkaar. Iedere tank levert zo'n driehonderdduizend liter wijn op. 


Daarna wordt het in houten vaten van eikenhout bewaard. Dankzij het hout krijgt de wijn de diepe intense smaak! 

We hebben een slokje fruitige rode wijn geproefd en een slokje grande (strenge) wijn. De meiden waren er geen fan (gezonde school behaald al goede resultaten)! 

Hierna met de bus naar een andere school gereden. De lunch was goed verzorgd: blinde vink, stokbrood, brie, chocoladebroodjes etc. 

Toen werd het tijd voor een echte Franse delicatesse: truffels. Eerst kregen we uitleg over de truffels.

Voor een kilo zwarte truffels betaal je nu al zo'n € 3000,-/kg. De Italiaanse witte truffel zo'n slordige € 6000,-/kg. We moeten toch eens gaan denken om dat op Prinsentuin van Cooth ook te gaan verbouwen. Mrs. Kiymet uit Turkije heeft een gedroogde truffel meegenomen om te gaan proberen. 
Boo boo de hond ging later op de plantage de truffels zoeken. 

Tot zover het verslag van vandaag. Wordt vervolgd.