Love the nature, save the future!

Alle details vinden over dit bijzondere Comeniusproject, surf snel naar: www.lovethenature.yolasite.com.

vrijdag 5 oktober 2012

LT-dag 7: vrijdag 5 oktober 2012 "Dag van vertrek uit Tytuvenai"

Klokslag 9:00 uur waren we allemaal op school. We werden ontvangen met accordeonmuziek en enkele leerlingen speelden gitaar. De docenten moeten zich verzamelen in de kamer van de directrice. Hier werden we als eerste gefeliciteerd met ‘de dag van de docent’ een (inter)nationale feestdag. In Litouwen zijn de leerlingen dan vrij. Iedere docent kreeg een Anjer cadeau en een doos met chocolade paddenstoelen. Na de nodige bedankjes hebben we afscheid genomen en werden we hartelijk uitgezwaaid door de docenten.  
Onze eerste stop op de weg naar Vilnius was in het plaatsje ‘Siluva’. Hier bezochten wij een oude kerk waar volgens de overleving Maria is verschenen.

Na een reis met prachtige uitzichten en veel slapende docenten en studenten stopten we in het plaatsje ‘Trakai’. Het staat bekent om zijn imposante kasteel uit de 13de eeuw. Op de oude fundamenten is het kasteel herbouwd. Daarna hebben we een pizza gegeten. We hebben wel lang moeten wachten op het eten. Uiteindelijk heeft Lucas betaald.
Daarna zijn we in de bus gestapt en naar de TV toren in Vilnius gereden. De toren was 21 verdiepingen hoog.

Na een halve minuut kwamen we aan op de plaats van bestemming. We hadden een mooi uitzicht over de stad. De pet van Bart werd door de Litouwse dames weer eens afgepakt. Lucas was zo dapper om het terug te halen. Je moet wat voor elkaar over hebben. Na het genieten van het uitzicht zijn we weer naar beneden gegaan. 
Onze laatste stop van deze dag was in het oude centrum. We bezochten de oude stadsmuur met uitkijktoren. Helaas was het officiële programma ten einde en hebben we voor de basiliek afscheid van elkaar genomen.


Lucas en Levi hebben afscheid genomen van hun huisgenoten. Helaas was de huisgenoot van Bart ziek en heeft hij dat in Tytuvenai al gedaan.

De laatste avond is aangebroken. Ze gaan eerst nog even Vilnius in met de een aantal andere congresgangers. Morgenvroeg supervroeg op voor de terugvlucht naar Nederland. Om 8.05 zijn al weer in Eindhoven.



LT-dag 6: Donderdag 4 oktober 2012 Projectdag

Zoals iedere dag zijn we de dag begonnen met koffie. De koffie hier, bestaat uit een schep filtermaling in een kopje met heet water. Elke keer werden we overladen met zoetigheden.  
Vervolgens zijn we te voet naar het regionaalpark gelopen en hebben de expositie ‘ Dance of Crane’ bezocht. Hier voerden leerlingen van het gymnasium de Kraanvogeldans op. 


Deze dag is de projectdag en in dit kader hebben we een aantal opdrachtjes uitgevoerd o.a. het vergelijken van verschillende natuur gerelateerde informatie-, verbod en waarschuwingsborden uit de deelnemende landen. 
Daarna hebben we een wandeling gemaakt rond ‘Gillius Lake’ waarbij we een korte tussenstop hebben gemaakt in heel klein natuurmuseumpje. Een mooie gelegenheid om hier pepernoten uit te delen. Iets wat de meeste landen niet kennen. 

Na de lunch op school zijn we vertrokken richting kano opstapplaats. Een klein detail alleen de Nederlandse docenten namen deel aan deze activiteit de rest was bang voor het ‘ koude’ water en om nat te worden. Na 10 kilometer waren de meeste leerlingen behoorlijk nat gespetterd. Ze waren blij dat het erop zat. 


De leerlingen zijn naar hun gastgezinnen gegaan voor een warme douche en voor een laatste avond samen zijn. 
De docenten hebben een afsluitend diner gekregen met veel lokale gerechten.

LT- dag 5: Woensdag 3 oktober 2012 ‘Sportief en creatief’

De dag begon met sportactiviteiten zowel voor leerlingen als docenten. Op het schoolterrein ligt een atletiekbaan met daar binnen een kunstgrasveld. Na de warming-up die verzorgd werd door leerlingen van de school zijn we begonnen met: balgooien, hoelahoep en touwtjespringen. 

Onze goedlachse Litouwse collega was ook weer van de partij. Ze wist op alle mogelijke manieren de aandacht naar zich toe te trekken. Als afsluiting van de buitensportactiviteit hebben we een groepsspel gespeeld. Twee personen startte hand in hand. Ze probeerden steeds iemand aan te tikken en vormen op deze wijze een grotere ketting. 

Uiteindelijk bleef de beste over en dat was in dit geval: Lucas. De prijs was een reep echte Litouwse chocolade en natuurlijk de geluk wensen van Jolantha. (Ze is tevens Lucas gastmoeder). Daarna zijn we naar de gymzaal gegaan voor een spelletje darts. 


Enkele lange leerlingen speelde een spelletje basketbal. Lucas was hier van de partij.  

Overigens wil je in deze gymzaal wil je niet op blote voeten lopen want het bestaat uit allemaal dunne latjes met een laag afgebladderde verf. De kans op splinters is erg groot.
Na de lunch zijn leerlingen creatief bezig geweest. Het eerste deel bestond uit een buiten les schilderen ‘ Colors of the earth’. De tweede activiteit van die middag was het maken van mini kerstbomen. Bart en zijn huisgenootje ging dat goed af. Tijdens deze activiteiten hadden de docenten een meeting over het project. We hebben afspraken gemaakt voor de volgende Commenius bijeenkomst.
Ter afsluiting van deze dag was er een disco georganiseerd op school.

(Hopelijk volgen er snel nog meer foto's).

woensdag 3 oktober 2012

LT-dag 4: dinsdag 2 oktober 2012 "Hill of crosses"


De dag begon zoals iedere schooldag met lessen volgen alleen was nu niet de voertaal Nederlands maar Engels of Litouws. Dat was wennen. Het viel ons op dat leerlingen bij officiële gelegenheden een uniform dragen en de docenten zien er verzorgd uit ofwel alle dames in mantelpak. Mannelijke docenten zijn er nauwelijks.
Meneer Theuws heeft een les handicrafts bijgewoond.


Na een tal twee lessen zijn we de bus ingestapt om het Litouwse land te ontdekken. Dit alles onder leiding van Jolantha en haar wel heel ‘goedlachse’ collega.




In de bus kregen we van Jolantha de plaatselijke krant uitgedeeld. Met daarin de foto die op de openingsdag is gemaakt. 



Onze eerste stop was bij de ‘Hill of crosses’ in de buurt van Siauliai. Dit is een bedevaartsoord waar ruim 50 000 kruizen zijn geplaatst. http://en.wikipedia.org/wiki/Hill_of_Crosses We werden daar rondgeleid door studenten van het gymnasium.

Vervolgens zijn we rondgeleid in Siauliai door een stadsgids, waar we een kerk hebben bezocht. 

Lucas was verantwoordelijk voor het geld vandaag. Hij heeft afgerekend en zelfs om een bonnetje gevraagd.


In dezelfde stad is bet bicycle-museum gevestigd. Levi voelde zich weer even helemaal kind. 
Ongelofelijk dat erin een klein museum twee mensen rondliepen om iedereen op bijna communistische wijze in de gaten te houden.

Na een potje bowling in een groot winkelcentrum heeft iedereen vrij rond kunnen lopen en zijn we naar Tytuvenai. Het was weer een mooie dag in Litouwen.








dinsdag 2 oktober 2012

LT-Dag 3: maandag 01 oktober 2012 ‘1ste projectdag’




Om 9 uur hebben we elkaar ontmoet bij het Tytuvenai gymnasium. Bart, Lucas en Levi zijn de nacht goed doorgekomen. Nadat we onze naambadges hebben opgespeld gekregen, werden we welkom geheten door studenten en docenten van het Tytuvenai gymnasium.



De burgemeester van het district ‘ Kelme’ heet alle deelnemers welkom in het Litouws. Daar konden we niks van verstaan. Gelukkig werd het vertaald door een goed sprekende docente Engels. Vervolgens hebben alle landen zich gepresenteerd aan de andere deelnemers en zijn de cadeaus uitgewisseld. Het Nederlandse geschenk bestond uit: een mandje gevuld met typisch Hollandse producten onder andere kaas, stroopwafels, oudhollands drop en ontbijtkoek.
Daarna was het tijd voor het presenteren van de Eco-quiz resultaten. Doordat er geen goede internet verbinding was hadden we onze resultaten niet paraat. We hebben verteld hoe wij op het Prinsentuin van Cooth met het scheiden van afval omgaan. De conclusie bij alle landen is, dat leerlingen nog nauwelijks milieubewust denken of zijn. Na een rondleiding hebben geluncht in het restaurant van school. Hier is de gewoonte om een warme maaltijd te nuttigen tijdens de lunch. Een vegetarische soep met grote ‘brokken’ aardappel ging vooraf gevolgd door een kip schnitzel, aardappelpuree en salade.


Het volgende programma onderdeel was een bezoek brengen aan de plaatselijke kerk. De rondleiding werd verzorgd door een student die werd bijgestaan door zijn docente Engels. Deze kerk is een monument en een van de mooiste kerken van het land. Aan de buitenkant zou je het niet zeggen als je naar het afgebladderde stucwerk kijkt maar binnen was de kerk prachtig versierd met rode linten. Binnen stonden er veel beelden en ook waren er gouden elementen te zien.




De avond stond in het teken van de Litouwse cultuur. Er was volksdans en veel eten. Alle gastgezinnen hebben een specialiteit gemaakt. Na dit gebeuren werd de dag afgesloten met een heus kampvuur.

maandag 1 oktober 2012

LT dag 2: zondag 30 september 2012 ‘De reis naar Tytuvanai'

We zijn de dag begonnen met een stevig ontbijt van omelet met kaas en een pancake voor Bart. Alles geserveerd met een salade die was overgoten met een overheersende knoflook dressing. 

Om 9 uur zijn we met z’n vijven in een taxi gepropt. Koffers op schoot, amper lucht maar het paste erin, op naar het busstation van Vilnius. Bart is verantwoordelijk voor de pot. De leerlingen hebben hun eerste Litouwse Litas uitgegeven bij het aankopen van wat eten en drinken voor onderweg. 



Om 9:55 uur stond de bus keurig op tijd gereed voor een vier uur durende reis dwars door Litouwen. Onderweg hebben we genoten van het landschap en vele dorpjes met elk een kerk. We hebben diversen groepjes reeën, vos en een groep Europese kraanvogels gezien. De jongens waren snel onderzeil van alle indrukken. 

 
Uiteindelijk kwamen we rond de klok van twee uur aan in Tytuvanai. Daar stond een enthousiast welkomstcomité op ons te wachten.


Na een korte kennismaking met de gastgezinnen hadden we amper de tijd onze bagage uit de bus te pakken of de leerlingen waren al op weg naar de gastgezinnen.
Uiteindelijk kwamen we rond de klok van twee uur aan in Tytuvanai. Daar stond een enthousiast welkomstcomité op ons te wachten. Na een korte kennismaking met de gastgezinnen hadden we amper de tijd onze bagage uit de bus te pakken of de leerlingen waren al op weg naar de gastgezinnen.






LT dag 1: Zaterdag 29 september 2012 ‘Dag van vertrek’

Om exact kwart voor elf stonden: Lucas, Bart en Levi met hun ouders klaar bij het Prinsentuin van Cooth om nieuwe buitenland ervaringen op te doen. Dit in het kader van het Commenius project.
We zijn om 11:00 uur naar Eindhoven vertrokken, nadat we afscheid hebben genomen van onze ouders. Na een flinke omweg zijn we toch op de plaats van bestemming gekomen. Er waren wegwerkzaamheden ter hoogte van Gilze.
Rond de klok van twaalven arriveerden we op het vliegveld. We waren de parkeerplaats nog niet af en Lucas was meteen aan de slag gegaan met het nemen van foto’s. Levi en Bart showden hun bagage. Daarna zijn we naar de terminal gelopen. Handig he Levi een tas op wieltjes… In de terminal vindt je de incheckbalie. Op een beeldscherm hebben we gezocht bij welke incheckbalie onze bagage gedropt moest worden.
Nadat we de eerste succesvolle inchecks hebben gehad, kwam dhr. Theuws in de problemen. Wat bleek hij had zijn ticket op zijn roepnaam geboekt. Tip: boek altijd een ticket op je volledige voornamen en niet op je roepnaam.
Nu eerst tijd voor een hapje eten! Daarna op naar de douane controle. Dat ging bijna helemaal goed totdat er allerlei bellen en piepjes afgingen. Dat is Lucas die door de metaaldetector heen liep. Na een grondige fouillering bleek zijn broekriem de boosdoener.
Om 14:15 uur konden we uiteindelijk vertrekken.



Drie blije leerlingen in een vliegtuig.

Prachtig!
De vlucht verliep voorspoedig en na een anderhalf uur zetten we voet op Litouwse grond. Direct klokjes en mobieltjes bij de tijd gezet. In Litouwen is het 1 uur later. 



De koffers kwamen keurig op rij binnen waarna we het vliegveld konden verlaten. Daarna hebben we de taxi genomen richting hotel ‘ Velga’. Voor een twee sterrenhotel was het op orde en schoon. Afgezien van het vreselijke bloemetjes behang en goudkleurige ‘bollywood’ gordijnen.
Na een flinke avondwandeling richting het oude centrum zijn we een hapje gaan eten. Onderweg werd onze aandacht getrokken door grote grafstukken. Daarachter bleek een overdekte bloemenmarkt schuil te gaan. Perfect geschikte en gerangschikte bloemen lagen opgesteld in de meeste kleurrijke composities.


Rond de klok van tien uur hebben we nog even het programma doorgesproken en daarna konden gaan slapen.

Vervolg van het project

Dit schooljaar wordt het project vervolgd. De gastlanden zijn achtereenvolgens: Litouwen, Frankrijk, Roemenië en Turkije.
Dat wordt dus genieten, want hoeven dit jaar alleen maar nog een aantal opdrachten uit te voeren op school en verder te reizen naar de andere landen waar we te gast zijn.

zondag 13 mei 2012

SP Dag 7: Terug naar huis

De conferentie in Spanje is voorbij. Het is een vermoeiend periode geweest die snel voorbij is gegaan. Gelukkig liggen de conferenties in het volgende schooljaar verder uit elkaar. Dan hebben we meer tijd tussendoor om alles voor te bereiden en ook om het te laten bezinken.

Hier volgt het laatste verslag van Meneer Mertens en Meneer Abrahams:


Gister hebben we het grootste deel van de dag besteed aan de terugreis. Stipt op tijd waren we op het treinstation van Sevilla. Désiree werd gebracht door Miriam en de docenten door Jose Manuel. Niek en Paco hadden de taxi willen nemen, maar besloten om toch maar met de bus te gaan, omdat er geen taxi te vinden was. Om klokslag kwart over één kwamen zij ook op het station aan. Een groepsfoto en een laatste knuffel of hand en we gingen naar het perron.
Eveneens stipt op tijd vertrok de Renfe naar Madrid. De Renfe is een snelle trein, vergelijkbaar met de HSL, die binnen Spanje de grote steden met elkaar verbindt. Binnen 2 uur en 20 minuten waren we in Madrid, toch al snel zo'n 400 km met deze trein, terwijl je er over de weg al snel 530 km aan kwijt zou zijn. Ter vergelijking: de Roemenen gingen met de bus en zouden er ongeveer 6 uur over doen. Het was erg relaxed in de trein, ruime plaatsen, bar aan boord. 
Op het station van Madrid was de overstap achteraf snel geregeld. We namen de trein - voor een groot deel ondergronds - naar het vliegveld en van daaruit de bus naar de juiste terminal. Perfect op tijd vertrok het vliegtuig van de KLM om ons naar Amsterdam te brengen. We kwamen daar zelfs 20 minuten voor schema aan; om half elf raakte het landingsgestel de grond. De moeders van de leerlingen, juffrouw Van Zon en de vriendin van meneer Abrahams stonden ons op te wachten. Het was erg plezierig om hen weer te zien! 

Met het busje van school reden we naar Breda, waar Mick ons aan de schoolpoort op stond te wachten om zijn Désiree te begroeten.

Wat deze week erg op is gevallen, is de manier van organiseren daar in Spanje. Niet alleen op de school, maar eigenlijk in heel Spanje. Er mag en kan erg veel en dat merk je overal op straat. Het is er allemaal een stuk slordiger (meer kapot, afgebladderde verf, gesloten winkelpanden, onkruid, wiebelende stoeptegels en zo) dan bij ons. Wat ook opviel, is dat er enorm veel 'zwervers' of daklozen op allerlei manieren aan geld proberen te komen. De een zit te bedelen, de ander snuffelt in afvalcontainers naar verkoopbaar goed, een derde speelt gitaar voor zijn eigen goede doel en nog weer een ander probeert pakjes zakdoekjes te verkopen. Het gaat - financieel gezien - al lang niet goed in Spanje en dat is te merken ook.
Erg prettig de afgelopen week was het gezelschap waarin we verkeerden. Niek en Désiree zaten in erg prettige gastgezinnen en waren erg tevreden over de andere leerlingen. Wij zaten in een prima hotel en hadden met de meeste andere docenten een plezierig contact. Het is dan wel vreemd te beseffen dat je al die mensen, waarmee je een week lang een heel intensief contact hebt gehad, waarschijnlijk van je leven niet meer zult zien...
Sevilla is voorbij, I'm "gappy"!
Groeten,
Meneer Eric Abrahams en Meneer Hans Mertens

zaterdag 12 mei 2012

SP Dag 6: Time for Flamenco

Het is al weer de laatste dag van de conferentie. Tijd voor evaluaties, certificaten, zang, dans en afscheid.

Hier volgt het verslag van meneer Hans Mertens en meneer Eric Abrahams:

Vandaag - vrijdag 11 mei - was de laatste officiële dag van de Comenius-conferentie. In de vroege ochtend vertrokken we - zonder koffie - naar een beursgebouw voor een hele bijzondere beurs. Scholen uit Sevilla waren daar namelijk aanwezig met een stand en in elke stand waren experimenten opgesteld die de bezoekende kinderen konden uitvoeren. Hergebruik van gebruikte materialen was het thema en het was verbazend hoeveel verschillende, leuke experimenten gedaan konden worden. Van heel simpel (een tekening via een spiegel natekenen) tot aardig complex (met behulp van spuiten en pvc-leidingen een hydraulisch systeem in elkaar zetten). Uiteraard was ook Las Aguas, onze gastschool, aanwezig. Zij hadden voor de beurs een menselijke cel nagemaakt, zo'n vijf miljoen keer vergroot. Lange strengen met kleine bolletjes (die vetbolletjes voorstellen) maken de celwand. De celkern was er in opgenomen, opengewerkt. Wat bundeltjes chromosomen om de celdeling te laten zien enzovoort. Aan de buitenkant kon je zelfs zien hoe de cellen infecties afbreken.
Expositie
Na een ronde over de beurs vertrokken we - zonder koffie - naar Las Aguas, waar we - zonder koffie - aan de farewellparty begonnen. Een van de leerlingen speelde drie typisch Spaanse nummers op de piano. Daarna speelde een leerling en zijn broer - een professioneel flamencozanger - vier nummers flamenco, de muzieksoort waar Spanje bekend van is. Bij het laatste nummer dansten vier leerlingen de flamenco, compleet in flamenco-jurken en een grote bloem in het haar. Aansluitend was er een pauze - zonder koffie - om daarna de certificaten uit te kunnen reiken. Dat certificaat toont aan dat we inderdaad aan het project hebben deelgenomen namens 'Holand'. Meneer Mertens en meneer Abrahams kregen ieder een fles Andalusische wijn en een map met verschillende recepten en andere informatie over de afgelopen week. Uiteraard hadden alle deelnemende landen ook bedankjes voor de twee organisatoren. Voor Cornelio (adjunctdirecteur) was er een mooi horloge. Dat horloge was toepasselijk stilgezet op negen uur, omdat hij de docenten altijd stipt op die tijd op kwam halen bij het hotel. Voor José Manuel (directeur) was er een mooie pen, omdat hij elke dag van alles regelde en daarbij veel aantekeningen maakte. Toen de tijdstippen van vertrek nogmaals waren doorgenomen, was het officiële gedeelte van de conferentie voorbij. Een beetje teleurgesteld verlieten ook Niek en Désiree de zaal. Zij hadden zich bij een 'party' toch wat anders voorgesteld...
Certificaten
Vanaf half drie had iedereen de gelegenheid om koffie te drinken, te lunchen, cadeautjes te kopen voor het thuisfront of wat dan ook. De docenten en groupe en de leerlingen met hun gastkinderen. In de warme binnenstad was het niet vervelend om de verkoelende winkels in te gaan of op een schaduwrijk terras neer te strijken. Sevilla heeft een grote binnenstad met veel winkels. Als je er op let hoeveel zaken er gesloten zijn (en dan niet vanwege de siësta), besef je pas hoe hard ook hier de crisis toe aan het slaan is. Er trokken vandaag verschillende processies door de smalle straten van de binnenstad, om het Heilige kruis te vereren. De meimaand is daarvoor aangewezen. Een groep van twintig jonge mannen draagt een groot altaar in hun nek, dat rijkelijk is aangekleed en versierd. Daarop staat een groot kruis met talrijke grote kaarsen. In ganzenpas beweegt de groep zich voort, achtervolgd door een fanfare.
Flamenco
Die avond was er voor de docenten een gezamenlijk diner - zonder koffie -, op uitnodiging van de school. We zijn naar een Marokkaans restaurant geweest. In Spanje zijn namelijk nogal wat invloeden uit dat Arabische land merkbaar, vooral ook in de keuken. Een buikdanseres gaf de avond een bijzonder tintje. Na de 'minthy marocco'-thee zijn we naar een flamenco-bar geweest. Daar werd muziek in de verschillende flamenco-stijlen gespeeld. Zelfs 'Hey Jude' en 'The pianoman' klinken in flamencostijl best aardig. Enige fout die wij hadden gemaakt, is denken dat Flamenco altijd gepaard gaat met de danseressen, maar dat is dus niet. Flamenco is de naam voor de muziekstijl. Dat was zowat het laatste wat we geleerd hebben deze week. Na afscheid genomen te hebben van de Roemenen, de Turken, de Letten en de Fransen (zij vertrekken in de nacht) zijn we gaan slapen. Vanmorgen stonden we al weer vroeg op om ook afscheid te nemen van de Lithouwers en de charmante Grieken. Nu iedereen vertrokken is, zijn alleen de Hollanders nog in Spanje. Onze trein vertrekt om kwart voor twee in Sevilla en onze vlucht om kwart over acht in Madrid. Tegen de klok van elf uur zullen we - als alles goed gaat - landen op Schiphol. Saludar! Meneer Mertens en meneer Abrahams

donderdag 10 mei 2012

SP Dag 5: Cordoba

10 mei is een prachtige dag geworden. Eerst het goede nieuws dat Meneer André van Veen goed aan het herstellen is en geen verdere behandeling meer nodig heeft. Dan de uitnodiging voor het huwelijk van Meneer Eric Abrahams op 9 juni. Tenslotte nog een mooi verslag van onze delegatie in Spanje.

Verslag van Meneer Eric abrahams en Meneer Hans Mertens:

Vandaag is alweer de voorlaatste dag hier in Spanje. Wat gaat het allemaal toch snel. Ook vandaag is het weer weer erg goed, al zou de verwarming af en toe wel wat lager mogen.
Er stond vandaag een bezoek aan Cordoba op de agenda. Met een touringcar zijn we daar heen gegaan. Onderweg hebben we eerst Italica bezocht. Dat is een oude Romeinse ruïne van een dorpje en een arena. Er is niet veel meer van over dan verhalen. Véél verhalen, leerden we van de geschiedenisdocent die erbij was. Vooral hij was erg enthousiast over alles wat er allemaal niet meer te zien was.
Daarna vertrok de bus door het mooie Zuidspaanse landschap richting Cordoba. Veel bergen, veel graanteelt en op de top van een van de heuvels stond het silhouet van de bull, een grote stier. 

Na een tocht van een dik uur, waren we in Cordoba. De moskee van deze Andalusische stad stond als hoogtepunt op het programma. Het blijkt dan al weer snel hoe georganiseerd alles in Spanje gaat, want het leverde aardig wat hoofdbrekens op, voordat iedereen betaald had en een entreekaartje had gekregen. Gelukkig was het op de vijverrand goed toeven, en kon meneer Mertens zijn banden met de Griekse leerlingen aanhalen. En toen konden we eindelijk naar binnen.

De moskee is een geweldig groot gebouw, met erg veel pilaren en gewelven. Wie binnenstapt, kan niet vermoeden dat midden in de moskee een katholieke kathedraal is verrezen. Een wereld van verschil: de donkere moskee met de lichte kathedraal. De oorzaak en het gevolg van deze 'twee-in-één'-tempel is door de geschiedenisdocent in dik twintig minuten lang en bondig uitgelegd.
Na een heerlijke lunch volgde een wandeling door de stad. Veel smalle straatjes, dat een positieve invloed heeft op de temperatuur die er heerst. Een tropisch klimaat. Door alle hoekige straatjes, bleek het erg lastig te zijn om de hele groep bij mekaar te houden. Maar uiteindelijk zat rond zes uur iedereen toch weer in de bus terug naar Sevilla. Een lange dag, met veel verschillende indrukken. Alleen een heerlijke maaltijd rest ons nog. Daar hebben we een mooi glas geheven op de gezondheid van André van Veen.


Saludar!
Sénor Enrico Abrahams en Sénor José Mertens